onsdag 19. mars 2014

Chiles døtre



Omtale fra bokas bakside:
Tanias liv snus på hodet da hun får brev fra en dommer i Chile. Han forbereder rettsaken mot en av militærkuppets verste torturister og ber om en DNA-prøve. Han vil bevise at mannen som torturerte moren, er Tanias biologiske far.

I jeg-form forteller Tania, hennes mor og mormor Soledad, om sine dramatiske liv med lengsler, kunst, kjærlighet, lykke, frihetskamp og politisk vold.

Vi følger livet til familien Martinez gjennom 70 år. Fra deres gode liv før militærkuppet i 1973 til deres liv som flyktninger i Canada og tilbake til Chile. Dette er en unik roman om hvordan den sterkeste hevnen er å skape noe vakker og positivt.

«Da jeg våknet, hadde jeg en følelse av fred inni meg; jeg skulle føde barnet til min torturist og oppdra henne til å bli et godt menneske. Dette skulle bli vår hevn, vår gjengjeldelse.» Sol Martinez
 


Hvorfor hopper jeg

 

Omtale fra bokas bakside:

Aldri før har du lest en bok som Hvorfor hopper jeg. Den er skrevet av Naoki, en utrolig smart, sjarmerende og reflektert 13 år gammel autistisk gutt.

Med sine egne ord gir han et krystallklart bilde av hvordan han oppfatter tid, skjønnhet, følelser og natur, og forklarer den ofte uforståelige oppførselen til mennesker med autisme. Uanstrengt og kompromissløst, deler han også sitt unike syn på livet. Hans innsikter er så lysende, annerledes og kraftfulle, at man aldri ser på verden på samme måte igjen.

Denne livsforandrende boken beviser forbi all tvil, at mennesker med en autistisk diagnose ikke på noen måte mangler humoristisk sans, fantasi eller empati.

Naokis bok har berørt en hel verden og gått til topps på bestselgerlistene i land etter land. Den bergtar leseren, og som eneste bok av sitt slag, har den samtidig en skjønnhet, sannhet og enkelhet, som gjør den til en perfekt gave å dele med andre.
 

 

En fortelling om Norge



Omtale fra bokas bakside:

Det var en ung mann fra Oslo som sto bak det største angrepet på Norge i fredstid. Siden 22. juli har Norge prøve å forstå hva som drev massedrapsmannen. Gjennom et unikt kildemateriale har Åsne Seierstad funnet et menneske som strevde med å finne sin plass innenfor samfunnets rammer, men som endte med å bryte dem på det mest brutale vis.

Dette er også en fortelling om dem som ble berørt. To søstre fra Nesodden som gledet seg til AUFs sommerleir på Utøya, årets høydepunkt. Og en guttegjeng fra Troms som dro sørover med samme mål. Bare noen av dem kom hjem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar