fredag 21. mars 2014

Fittekvote (Ungdomsbok)

 

 
Bokas baksidetekst:
Jeg kastet meg ned i gjørma og gjorde meg klar. Armene verket infernalsk, og jeg ante ikke hvordan jeg skulle klare én engang.
-Skal du bare ligge der og koke kål? Ropte hun. –Hva er det du venter på? Kom igjen!
Utrolig nok lystret overarmene, så jeg klarte å ta armhevninger. Teie begynte å telle.
-En. En. En. En. Nei, nei! Helt ned med brystet! Sånn ja. To. to. Du er frekk nok i kjeften, Bakke. Men du har ikke det som skal til for å bli befal. Du er ikke motivert nok. Gjør dette skikkelig! Du har fremdeles ikke tatt mer en to skikkelige armhevinger.
Jeg sank sammen i gjørma.
-Gir du opp?
-Fredrik. Tjue ti Bakke. Nei! Ropte jeg og fortsatte.
Teie fortsatt sin latterlige telling.
-To. to. to. Nei, det holder ikke.
Jeg sank sammen.
Befalselev 2010 Bakke, Victoria skjønner fort at befalsskolen er noe helt annet enn frisørsalongen hjemme. Hun får testet sine egne grenser både fysisk og psykisk, ikke minst må forholdet til kjæresten holdes hemmelig. Og er hun virkelig villig til å signere utenlandskontrakten og dermed gå i krigen for sitt land?
En rå, tøff og realistisk roman om å være jente i det norske forsvaret.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar