torsdag 20. mars 2014

Svennis min historie


Omtale fra bokas bakside
"I denne boken skal jeg fortelle alt om mitt fotballiv, seirene og nederlagene. Jeg kommer til å fortelle om millionene jeg har tjent og menneskene som har lurt meg. Nå får dere hele sannheten. Jeg har gitt alt for fotballen, og fotballen har gitt alt tilbake. Men jeg har såret mennesker underveis, særlig min familie. Jeg har betalt en høy pris for suksessen, til tross for det har jeg aldri stilt meg spørsmålet: Var det verdt det?"
 
Sven-Göran "Svennis" Erikssons er Nordens mest meriterte fotballmanager. Svennis´ historie er en historie om internasjonal fotball, fra folkeidrett til milliardindustri. Hans 35-årige trenerkarriere har tatt ham verden rundt, fra IFK Göteborg, Benfica, Lazio og Roma til dagens trenekarriere i Kina. I 2001 fikk han fotballens kanskje vanskeligste jobb: å være landslagstrener for England.
 
Svennis er kjent for sin kjølige fasade og kontrollerte oppførsel, men her har han bestemt seg for å lette på sløret. Svennis forteller inngående om IFK Göteborgs sensasjonelle europacup-triumf, om seriemesterskap, korrupsjon og kampfiksing i Italia, om ville tilstander i England og turbulente treneropphold i Manchester City, Mexico og Thailand. Svennis krangler med sir Alex Ferguson, bygger opp David Beckham, blir venn med Roman Abramovitsj og blir hudflettet av britisk presse. Samtidig er han involvert i damehistorier med italienske skjønnheter, en svensk tv-stjerne, britiske fotomodeller.
 
Dette er en åpenhjertig selvbiografi som bringer leseren på innsiden av internasjonal toppfotball.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar