mandag 12. mars 2012

Bokanmeldelse, Dødslekene

Dødslekene handler om en verden preget av makt, autoritet og urettferdighet. Boka er første bok i en triologi og er skrevet av Suzanne Collins.
I restene av det som en gang var Nord-Amerika, ligger nasjonen Panem. Den velstående og høyteknologiske hovedstaden Capitol er omgitt av tolv distrikter der innbyggerne sulter og lider nød. Styresettet i Capitol kontrollerer utkantdistriktene med jernhånd gjennom å tvinge dem til å sende en gutt og en jente mellom tolv og atten år til de årlige lekene de arrangerer; en kamp på liv og død. Lekene blir sendt som Reality-TV og befolkningen må se på kampen mellom ungdommene. Lekene kom som et svar på opptøyer fra befolkningen, og er et virkemiddel for å holde befolkningen fra å gjøre nye forsøk på opprør.

Hovedpersonen Katniss, på 16 år bor sammen med sin mor og lillesøster Prim i distrikt 12, som er den fattigste provinsen. Tolv år gamle Prim blir valgt ut til å delta på lekene, men Katniss bestemmer seg for å ta Prims plass for å redde henne. Katniss er hver dag ute i skogen og jakter på mat til familien og mener at hun har større sjanse til å overleve enn søsteren.

Sammen med de andre utvalgte deltakerne kommer Katniss til overveldende luksus i Capitol, og blir så kastet ut i villmarken og kampen for å overleve begynner. Katniss har sett døden i hvitøyet før, og er ikke den som gir seg uten kamp. Det hun ikke er forberedt på, er at hun etter hvert tvinges til å måtte foreta noen brutale valg. Det handler om å drepe eller bli drept. Og det er bare én vinner.

Jeg er ikke en stor tilhenger av Fantasy sjangeren, men ble overrasket da jeg begynte å lese boka. Fra første side var det spennende og du kommer lett inn i handlingen og det gikk greit å lese boka fram til drapene begynte, da slet jeg med å komme meg videre i boka. Jeg har bestemt meg for å lese hele triologien da jeg er nysgjerrig på om befolkningen gjør opprør og hvordan det går med alle sammen.
Bok nr. 2 er Opp i flammer og bok nr. 3 er Fugl Føniks.

Jeg har presentert boka for elevene i Vg1 studiespesialisering og de har lest den. Boka ble godt mottatt og elevene kunne se paralleller til virkeligheten. Deres dom var at den var engasjerende og det er lett å lese mellom linjene og boka er spennende og passer for ungdom.

Boka er filmatisert og har premiere på kino den 23. mars 2012