tirsdag 27. mars 2012

Little Bee


Tittel: Little Bee
Original tittel: The Other Hand
Forfatter: Chris Cleave
Oversatt til norsk: Guro Dimmen
Forlag: Aschehoug
Sider: 272
Little Bee er en historie om to kvinner fra to ulike deler av verden, Sarah fra Storbritannia og Little Bee fra Nigeria. Når oljeselskaper plyndrer landsbyer i Nigeria for å finne det sorte gull, må Little Bee og søsteren flykte. Flukten går gjennom jungelen og de to søstrene ender til slutt opp på en strand, hvor de tilfeldigvis møter Sarah og hennes mann. På en overveldende måte krysses Little Bees og Sarahs veier på denne stranden. To år senere banker det på Sarahs dør i Storbritannia, og på trappen står nettopp Little Bee.
Dette er en historie om to fullstendig ulike verdener som helt tilfeldig krysser hverandre. Little Bee er veldig sterk og trekker hele tiden i de riktige trådene, følelsesmessig. Den får frem tanker, sinne, smil og ikke minst tårer. Å lese boken kan sammenlignes med å kjøre berg og dalbane. I det ene øyeblikket renner tårene, og i det neste er man frustrert og irritert. Spesielt de siste femti sidene av boken får frem følelser hos leseren, og når man er kommet så langt er det vanskelig å legge boken fra seg. Boken er også akkurat passe lang og slutter til perfekt tid.
Jeg likte Little Bee veldig godt og angrer ikke på at jeg leste den. Boken er veldig sterk og passer nok best for eldre ungdommer og voksne. Av mange bøker jeg har lest tidligere, tror jeg at denne er en jeg kommer til å huske lenge.
Av: Caroline Simonsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar